14 maart 2012

Wethouder gemeente Eindhoven aan het woord

Vandaag (14 maart 2012) in het dagblad Metro een special over Duurzame Mobiliteit. Daarin natuurlijk ook aandacht voor elektrisch rijden. Metro interviewde wethouder Joost Helms van de gemeenten Eindhoven over elektrisch rijden en de activiteiten van stichting e-laad in zijn gemeente. Hieronder kunt u het interview met de wethouder lezen.

De gemeente Eindhoven heeft 28 oplaadpalen van e-laad geplaatst waar eigenaars van elektrische auto’s gratis stroom kunnen ’tanken’. Wethouder Joost Helms licht toe.

Waarom de samenwerking met e-laad?
“We willen niet wachten. Dan krijg je de kip/ei-discussie. We nemen de drempels weg en vervolgens laten we de markt zijn werk doen. Stichting e-laad wil gewoon aan de slag en laadpunten neerzetten, in plaats van afwachten. De regio Eindhoven heeft een sterke positie op R&D-gebied van duurzame mobiliteit. Daarbij hoort dat je elektrisch autorijden steunt. Toen e-laad aanbood om vanuit hun rol die laadpunten te plaatsen, hebben wij dat onmiddellijk omarmd.”

Waarom jullie voortrekkersrol?
“We hebben een heel simpel beleid op dit gebied: waar mogelijk maken wij het mogelijk. We hebben niet alleen 26 oplaadpalen op verschillende plekken in de stad laten neerzetten, maar we stimuleren ook dat autodealers elektrische modellen aanbieden. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat Eindhoven de Benelux-vestiging van Tesla heeft. Dat is nu alleen nog een volledig elektrische sportauto, maar eind dit jaar komt de eerste zakelijke sedan op de markt.”

Wat is de belangrijkste drempel?
“Op dit moment is er nog geen businessmodel. Producenten wachten met modellen en consumenten met de aanschaf. Zo houdt het elkaar in stand. Wat nodig is om elektrisch rijden tot volwaardig alternatief uit te laten groeien is de beschikbaarheid van goede modellen. Op het moment dat je een BMW 5-serie gewend bent en je moet overschakelen op een Citroën C0, dan heb je geen passend alternatief. Dat is een heel andere klasse en type auto.”

En de prijs?
“De elektrische auto is in aanschaf duurder, maar daarbij wordt vergeten dat het brandstofverbruik aanzienlijk goedkoper is. Bij veel mensen zit de oude manier van rekenen nog tussen de oren. Daar ligt voor leasemaatschappijen een mooie rol, zodat mensen zien dat elektrisch rijden qua kosten prima kan concurreren.”

Wat doet u als gemeente zelf?
“We vervangen geen auto’s die nog niet zijn afgeschreven, maar bij elke vervanging kijken we of er elektrische alternatieven zijn. Dat is niet altijd het geval. Een vuilniswagen is nog niet zo makkelijk volledig elektrisch te krijgen. Maar waar mogelijk stappen we over op elektrisch. Dat geldt ook voor mijzelf. Ik rij nu nog in een heel degelijke Volvo, de modellen die tot nog toe beschikbaar waren, pasten niet bij mijn behoeften. “Maar ik heb wel al mijn interesse gemeld voor de aanschaf van de nieuwe sedan van Tesla.”