Stichting e-laad is begonnen met een project waarin gekeken wordt of een aantal weinig gebruikte publieke laadpalen in aanmerking komt voor verplaatsing. Zo wordt in overleg met betreffende gemeenten ervaring opgedaan om te kunnen bepalen wat de beste aanpak is.
Stichting e-laad heeft in een paar jaar tijd zo’n 2.500 publieke laadpunten geplaatst in honderden gemeenten in Nederland. Dat deed ze op twee manieren, in beide gevallen in overleg met de betreffende gemeente. Ten eerste door ze te plaatsen op strategische plekken in dorpen en steden. Ten tweede op verzoek van mensen die elektrisch zijn gaan rijden en een publiek laadpunt in de buurt van huis aangevraagd hebben. Doel ervan was het elektrisch rijden te stimuleren, een landelijke netwerk van publieke laadpunten uit te rollen en ervaring op te doen. Nu het bestand een behoorlijke omvang heeft, worden ook steeds meer interessante data verzameld. Daaruit blijkt onder andere dat een klein deel van de palen nauwelijks gebruikt wordt.
In een proefproject wil stichting e-laad bekijken wat er met deze palen moet gebeuren. Daarbij zijn er diverse opties:
Het proefproject is bedoeld om een beleid te ontwikkelen hoe om te gaan met weinig gebruikte publieke laadpalen. Daarvoor wordt ingezoomd op een beperkt aantal strategische palen die in 2012 (en ook daarna) slechts een gering aantal keren gebruikt is. In nauw overleg met betreffende gemeenten wordt gekeken wat de beste optie voor betreffende palen is. Daarnaast kijken we naar palen die op verzoek van automobilisten geplaatst zijn die in de buurt van hun huis op straat wilden opladen. Normaal gesproken worden die palen regelmatig gebruikt. Als blijkt dat dat niet zo is dan is daar mogelijk iets aan de hand. En dat is reden om in overleg te treden en te kijken wat er speelt en of de paal nog wel goed staat op die plek.
Beide methoden focussen op weinig gebruikte palen. Daarnaast zal er in het project ook gekeken worden naar een optimalisatie van bestaande palen in een geselecteerde gemeente. Nu er wat meer ervaring is met gebruik van palen, kunnen mogelijk betere plekken gekozen worden waardoor het gebruik en het nut van de palen geoptimaliseerd kan worden.