21 februari 2013

Publiek opladen elektrische auto’s verspreidt zich door Nederland

Het opladen van elektrische auto””s op publieke laadpunten heeft zich in 2012 over vrijwel heel Nederland verspreid. Dit blijkt uit een overzichtskaart van reisbewegingen van elektrische auto””s die laden op het publieke netwerk van stichting e-laad.

Stichting e-laad publiceert een aantal statistieken maandelijks. Het betreft onder andere het aantal publieke laadpunten geplaatst door e-laad en het aantal transacties en verbruik op onze laadpunten. En elke maand lichten we er een aspect uit. Deze keer hebben we kaartjes gemaakt met de reisbewegingen van elektrische auto””s op onze laadpunten. Het eerste kaartje geeft de reisbewegingen van afgelopen december weer. Het tweede kaartje geeft een overzicht van de reisbewegingen over het hele jaar 2012.


Figuur 1. Reisbewegingen gekoppeld aan gebruik laadpalen stichting e-laad, gedurende de maand december 2012.

Ieder blauwe punt op de kaart staat voor een publiek laadpunt van stichting e-laad. De groene lijnen zijn reisbeweging tussen deze laadlocaties. Een reisbeweging is gebaseerd op unieke pasnummers (geanonimiseerd) die transacties starten op laadpalen. Zo wordt aangenomen dat de achterliggende elektrische auto van de ene laadpaal van e-laad naar de volgende rijdt. Tussendoor kan er natuurlijk ook geladen worden op locaties die niet bekend zijn bij e-laad. Als we de data van december verruimen naar het jaar 2012, ontstaat het volgende beeld.


Figuur 2. Reisbewegingen gekoppeld aan gebruik laadpalen stichting e-laad, gedurende het jaar 2012.

Opvallend is dat in dit plaatje van punten en lijnen de contouren van Nederland prima terug te zien zijn. Dat zegt iets over de verdeling van publieke laadpunten over het land en ook het gebruik ervan. Het onderstreept het belang van een goede spreiding en landelijke dekking van laadpalen. Ook de wat meer perifeer gelegen laadpunten dragen hieraan bij.

Wat we ook zien is dat er concentraties van reisbewegingen zijn. Een aantal steden vormt een spin in het web van reisbewegingen: steden als Utrecht, Rotterdam en Eindhoven waar veel laadpalen staan en waar ook relatief veel elektrische auto””s rijden . Hierbij moet worden opgemerkt dat dit ongetwijfeld ook voor Amsterdam geldt. Maar over die stad hebben wij geen data. Dat gaat overigens vanaf dit jaar veranderen. Dan krijgen we ook data van Amsterdamse laadpunten.

Overige statistieken

Figuur 3. Aantal geplaatste oplaadpunten e-laad. Groene lijn is het totaal aantal publieke laadpunten van e-laad (””strategische”” en op verzoek van e-rijders, opgeteld). Blauw is het aantal publieke oplaadpunten van e-laad geplaatst op verzoek van e-rijders.


Figuur 4. Totaal aantal transacties op alle laadpalen van e-laad, januari 2012 – januari 2013.


Figuur 5. Aantal gebruikte laadpasjes op laadpalen van e-laad, januari 2012 – januari 2013.


Figuur 6. Totale stroomverbruik (in kilowatturen) op laadpalen van e-laad, januari 2012 – januari 2013.


Figuur 7. Aantal locaties waar geladen wordt met een laadpasje. De term ””plaats”” refereert hier aan een geografische kern als een dorp of een stad. Gemeenten bestaan uit meerdere kernen. Laden binnen een plaats op meerdere laadpalen wordt geregistreerd als een plaats.


Figuur 8. Tijdsduur van transacties op laadpalen van e-laad. Transactieduur is de tijd dat de auto op het laadpunt aangekoppeld is. De daadwerkelijk laadtijd kan dus korter zijn.