Vanaf 2025 is afgesproken dat alle nieuw instromende bussen emissievrij zijn aan de uitlaat (tank-to-wheel). Uiterlijk in 2030 moeten alle (ruim 5.000) bussen in het openbaar vervoer uitstootvrij zijn. In de praktijk betekent dit dat de bussen elektrisch aangedreven gaan worden. Dit heeft impact op het elektriciteitsnet. ElaadNL leverde een grote bijdrage in haar onderzoeksrol voor de netbeheerders.
Met het project elektrische bussen wil ElaadNL het volgende bereiken:
De urgentie voor ElaadNL om nu onderzoek te doen naar zero emissie busvervoer komt voort uit het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer Per Bus. Hierin is afgesproken dat vanaf 2025 alle nieuw instromende bussen emissievrij aan de uitlaat zijn en uiterlijk in 2030 álle bussen in het openbaar vervoer. Emissievrije bussen kunnen worden gerealiseerd via elektriciteit of waterstof. Het Bestuursakkoord is feitelijk de uitwerking van de motie over dit onderwerp die op 30 oktober 2014 door de Tweede Kamer werd aangenomen.
Concessies lopen meestal acht jaar dus bij de huidige aanbestedingen zijn ZE-bussen nog niet verplicht. Toch willen de Openbaar Vervoer autoriteiten vaart maken en ze verlangen van de aanbieders dat deze op vrijwillige basis al een aantal ZE-bussen gaan inzetten. Dit impliceert dat er vanaf 2017 en 2018 al aanvragen voor netaansluitingen voor laadinfrastructuur voor bussen te verwachten zijn. Kijkend naar de concessiekalender zal vanaf 2022 het volume steeds toenemen met een piek in 2027.
In 2019 vindt voor ElaadNL de afrondende fase plaats voor het project elektrische bussen. Bovenstaande vijf doelstellingen zijn behaald. Bij de downloads onderaan de pagina staan de volgende stukken die met name interessant zijn om kennis van te nemen in deze fase:
ElaadNL heeft het artikel geschreven over de bijeenkomst ZE2025 die op 7 februari 2019 werd georganiseerd bij ElaadNL door Acquire Publishing en Stevin. De belangrijkste bevinding uit de ZE2025 bijeenkomst is dat er een duidelijke behoefte bestaat aan regievoering: op knooppunten, op realisatie van concessies, op het tot stand komen van laadlocaties en op interoperabiliteit. Daarom de oproep aan alle partijen om tijdig met elkaar om de tafel te gaan en gezamenlijk de verantwoordelijkheid te nemen voor de realisatie van het zero emissie busvervoer als onderdeel van de energietransitie. Lees het hele artikel over de afspraken rondom het laden van elektrische bussen.
Op 12 oktober 2018 verscheen het artikel ‘ElaadNL, namens de netbeheerders: Regel de laadlocatie bijtijds’ in het OV-Magazine. Deze is onderaan de pagina te downloaden. ElaadNL werd hiervoor geïnterviewd en vertelt in het artikel hoe slimme laadstrategieën en een goede afstemming tussen de netbeheerders en de opdrachtgevers van openbaar vervoer, bijdragen aan een soepele integratie van elektrische bussen op het elektriciteitsnet in Nederland.
Deze dag stond in het teken van de opkomst van het elektrisch busvervoer en wat dit betekent voor de netbeheerders. Tijdens deze sessie zijn presentaties gegeven over de uitdagingen voor de netbeheerder, de technologie, de concessiekalender en over concessies in verschillende stadia.
Tijdens het interactieve deel is over de rol van ElaadNL in het E-bussen dossier een tweetal vragen gesteld door ElaadNL:
Aangegeven werd dat het belangrijk is dat de netbeheerders vanuit de commerciële afdelingen gesprekken met concessieverleners, provincies, gemeenten en vervoerders aan moeten gaan. Van daaruit kan een link worden gelegd naar Asset Management. ElaadNL kan op verzoek hierbij als technisch facilitator van de eindklant worden ingezet.
Zaken die netbeheerder overstijgend zijn kunnen het best door ElaadNL worden opgepakt en gedeeld door middel van dit soort kennisdelingssessies. Denk hierbij aan:
Voor Liander, Enexis en Stedin zijn concessiekalenders opgesteld. De concessiekalender bevat prognoses op basis van de nu bekende feiten per concessie. De kalenders zijn hieronder te downloaden. Voorbeeld uit concessiekalender van Stedin:
Het project e-bussen is gestart in het najaar van 2017. Vooralsnog heeft het project een doorlooptijd van twee jaar.
Dit project wordt uitgevoerd door de samenwerkende netbeheerders verenigd in ElaadNL.
Zie hieronder een opsomming van belangrijke feiten en cijfers rondom de ontwikkeling van elektrische bussen: