23 februari 2017

Proef met flexibel laden in Amsterdam

Amsterdam bereidt zich samen met Nuon, Liander en ElaadNL voor op een verwachte toename van elektrische auto’s in de stad en het gebruik van meer lokaal opgewekte duurzame energie in de komende jaren. Op 1 maart 2017 start Amsterdam met het ‘flexibel laden’ van elektrische auto’s. Dit betekent dat oplaadpunten het laden van elektrische auto’s afstemmen op de totale vraag en, in de toekomst, aanbod van duurzame stroom.

In deze proef worden elektrische auto’s op meer vermogen geladen als andere stroomgebruikers minder elektriciteit vragen en de vraag naar stroom dus klein is. De auto’s worden juist op minder vermogen geladen als er minder energie beschikbaar is. Door de oplaaddata te monitoren zijn ladende auto’s ook tijdens de pilot altijd vol genoeg voor de volgende rit.

De pilot begint met 200 laadpunten in Amsterdam Centrum, West, Nieuw West en Zuid. De schatting is dat er zo’n duizend tot vijftienhonderd voertuigen mee gaan doen aan de proef.

Smart Charging

Meer elektrische auto’s betekent een toenemende vraag naar stroom. Ter vergelijking: waar een huishouden gemiddeld 9 kWh per dag gebruikt, heeft bijvoorbeeld een Tesla voor een volle accu 85 kWh nodig. Met flexibel laden wordt ook de basis gelegd voor het afstemmen van de vraag van de elektrische rijder en het aanbod van duurzame energie, ook wel ‘smart charging’ genoemd. Door dit slim op elkaar af te stemmen kan stroom gunstig worden geleverd, wat leidt tot een potentiele kostenverlaging voor elektrische rijders, netbeheerders en energieleveranciers.

Innovaties laadnetwerk

Amsterdam heeft een uniek en uitgebreid openbaar netwerk van 2100 oplaadpunten. Dit netwerk biedt de perfecte omgeving om innovaties als deze op grote schaal uit te voeren. Op basis van de verzamelde data over de afgelopen vijf jaar weet de stad hoe oplaadpunten worden gebruikt, de zogenoemde laad- en locatieprofielen. Hiermee kunnen goede uitspraken worden gedaan over de behaalde effecten en de verwachtingen voor de toekomst. De proef is voor Amsterdam de eerste stap in het Europese project SEEV4City, waarbij integratie van elektrisch transport en duurzame energie centraal staan. De resultaten en kennis uit de Amsterdamse projecten worden ook  gedeeld in het Living Lab Smart Charging, een samenwerking van onderzoeksinstellingen, overheden, netbeheerders en marktpartijen waarin de mogelijkheden van smart charging worden onderzocht.