16 juli 2015

Parkeerservice voordeligste oplossing voor tekort aan elektrische laadpunten parkeergarages

Een parkeerservice voor elektrische auto’s in openbare garages en bij bedrijven. Met deze aanpak kan worden voorkomen dat een laadpunt onnodig bezet blijft door een auto die opgeladen is. Deze unieke oplossing is financieel op dit moment het meest voordeligst én duurzaamst om het tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s in bijvoorbeeld parkeergarages aan te pakken. Op iets langere termijn is Smart Charging de beste oplossing. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

,,Een parkeerservice is de eerste, logische stap op weg naar efficiënter en slimmer laden’’, aldus de studenten Brent Bodenhorst Meyer, Rowan Siskens en Kristinka Wilmink. De drie studenten hebben zich onder begeleiding van netbeheerder Stedin, kenniscentrum ElaadNL en EY verdiept in deze problematiek. Ze presenteerden de resultaten van hun onderzoek op woensdag 15 juli aan diverse bestuurders zoals Pex Langenberg (wethouder duurzaamheid, Rotterdam), Jan Peter Balkenende (partner bij EY), Marko Kruithof (manager duurzaamheid Stedin) en Onoph Caron (directeur ElaadNL).

Explosieve groei aantal elektrische auto’s, bijplaatsen laadpunten kostbaar

De afgelopen jaren is het aantal volledig en semi-elektrische auto’s in Nederland explosief gegroeid. Gemeenten, bedrijven en andere partijen zoals EVnetNL  hebben ook volop geïnvesteerd in infrastructuur om voertuigen op te laden. Desondanks zijn er te weinig oplaadpunten op parkeerlocaties van bedrijven en in openbare garages. Het bijplaatsen van laadpunten op deze locaties is kostbaar. Het elektriciteitsnet van Stedin moet verzwaard worden en de aanvragers gaan elke maand honderden euro’s meer betalen voor hun aansluiting. 

Jan Peter Balkenende, partner bij EY: ,,Elektrisch rijden is door EY krachtig gestimuleerd. We zien de positieve gevolgen: het wagenpark verandert in hoog tempo. Meer elektrische auto’s en meer plug-in hybrid’s. De keerzijde is echter dat de laadpalen niet efficiënt worden gebruikt. Auto’s staan te lang aan de stekker. Andere auto’s kunnen daardoor niet worden opgeladen met alle nadelige gevolgen van dien. Kortom, voor dit probleem van inefficiënt gebruik van de laadpalen moet een oplossing worden gevonden.’’

Ook de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg zoekt oplossingen: ,,Rotterdam is een innovatieve stad die duurzaamheid en mobiliteit slim probeert te combineren. Deze oplossing van de studenten vind ik zeer sympathiek. We staan open voor een gesprek met EY om te bekijken hoe we dit in onze Boompjes garage zouden kunnen verwezenlijken. We kijken zelf ook naar oplossingen, dus een combinatie zou prachtig zijn.”

Parkeerservice praktische oplossing op weg naar slim laden

De studenten die zich in deze problematiek hebben verdiept, komen met een verrassende oplossing. Parkeergarages of bedrijven zouden ‘valet charging’ moet invoeren. Beheerders van de parkeergarage of facilitaire medewerkers van een bedrijf kunnen de elektrische auto’s aan de laadpalen laten rouleren. De berijders leveren hun sleutel bij hen in en geven van tevoren aan – bijvoorbeeld via een app – wanneer ze de auto weer nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt dat dit op dit moment de goedkoopste en duurzaamste oplossing is.

Op termijn is Smart Charging de beste oplossing. Daarbij zorg je voor meer oplaadpunten in de garage zonder de aansluiting op het net te vergroten. Software doet dan hetzelfde als de valet-charger en zorgt ervoor dat alle auto’s op tijd geladen worden door de stroom slim te verdelen. Op grotere schaal biedt Smart Charging ook de mogelijkheid om auto’s op te laden als er veel aanbod aan stroom is bijvoorbeeld uit zon- en wind maar weinig vraag. Zo wordt duurzame energie optimaal benut. 

 

Van links naar rechts: Brent Bodenhorst Meyer, Rowan Siskens, Kristinka Wilmink, Jan Peter Balkenende, Baerte de Brey (Stedin/ElaadNL)