21 januari 2014

Ondersteuning laadinfrastructuur elektrische auto’s wordt voortgezet

De activiteiten van Stichting e-laad bij de ondersteuning van publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s worden de komende jaren voortgezet. Deze worden ondergebracht in twee nieuwe organisaties: ElaadNL en EVnetNL. ElaadNL gaat opereren als kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur. EVnetNL gaat vanuit de netwerkbedrijven het bestaande netwerk van publieke laadpunten beheren, zodat deze ook de komende jaren probleemloos gebruikt kunnen worden. 

Stichting e-laad heeft sinds 2009 bijna 3.000 publieke laadpunten gerealiseerd. De stichting financierde de laadpunten en organiseerde in overleg met gemeenten en e-rijders de plaatsing en het onderhoud. Sinds augustus 2012 neemt de stichting geen nieuwe aanvragen meer in behandeling. De plaatsing loopt echter nog door tot in de eerste maanden van 2014. Daarnaast  zorgde e-laad in samenwerking met andere partijen voor een reeks innovaties die zowel nationaal als internationaal navolging kregen. Zo zijn in Nederland alle publieke laadpunten met eenzelfde type laadpas te gebruiken, is data beschikbaar voor bijvoorbeeld verrekening, diverse apps en navigatiesystemen en zorgt het OCPP (Open Charge Point Protocol) voor een universele ‘taal’ tussen laadpaal en backoffice. OCPP begon in Nederland bij e-laad maar wordt ondertussen in veel landen in Europa en daarbuiten, gebruikt. Ook heeft e-laad in samenwerking met netbeheerders mogelijkheden gevonden om laadpalen in de publieke ruimte compacter en goedkoper te maken.

ElaadNL: kennis en innovatie laadinfrastructuur

ElaadNL gaat fungeren als kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur. De netbeheerders hebben niet alleen als wettelijke taak om aansluitingen te verzorgen, maar ze moeten er ook voor zorgen dat het netwerk stabiel en betaalbaar blijft. De opkomst van elektrisch rijden en laden is een belangrijke ontwikkeling voor het elektriciteitsnet. Door hun gezamenlijke betrokkenheid via ElaadNL ontstaat inzicht in de noodzakelijke maatregelen en kunnen ook innovatieve oplossingen gekozen worden die de samenleving veel voordeel opleveren. Zo kan via ‘smart charging’ optimaal gebruik gemaakt worden van het bestaande netwerk en zijn geen kostbare uitbreidingen aan het elektriciteitsnet noodzakelijk. Daarnaast worden ook op andere punten innovaties ingezet, bijvoorbeeld het compacter en goedkoper maken van de publieke laadpaal en een efficiënter aansluit- en beheerproces.

EVnetNL: beheer bestaande laadpuntennetwerk

De overige activiteiten van stichting e-laad, die dus niet nadrukkelijk tot de wettelijke taken van netbeheerders behoren, worden ondergebracht in stichting EVnetNL. Deze worden tot en met 2016 gefinancierd vanuit betrokken netwerkbedrijven. Het gaat hier om het beheren van het bestaande netwerk van bijna 3.000 publieke laadpunten in  overleg met betreffende gemeenten. EVnetNL zorgt voor het beheer en onderhoud, het verhelpen van storingen, het up-to-date houden van de software en andere zaken waardoor de laadpunten optimaal functioneren. Zo kunnen gebruikers hun elektrische auto’s de komende jaren probleemloos opladen. 

Ook zal EVnetNL de kosten voor het beheer voor haar rekening nemen. Het is de bedoeling om deze kosten de komende jaren verder te reduceren en de opbrengsten te verhogen zodat uiteindelijk een rendabele exploitatie mogelijk wordt voor deze publieke laadpunten. Daarom zal in 2014 een installatiebijdrage gevraagd worden aan serviceproviders voor het gebruik van de laadpunten. Met deze bijdrage worden nog te maken kosten deels terugverdiend. De hoogte van de installatiebijdrage wordt in februari 2014 bekend gemaakt.