17 maart 2016

Nederland als Living Lab voor het slim opladen van elektrische auto's

ElaadNL wil er voor zorgen dat Nederland voorop loopt bij het slim opladen van elektrische auto’s. Hiervoor neemt zij samen met de regionale netbeheerders het initiatief voor het oprichten van een Living Lab Smart Charging. Door laadpalen slim te maken en te gebruiken voor een reeks onderzoeken en praktijktesten kan Nederland internationaal de standaard zetten op het gebied van Smart Charging.

Nederland is koploper als het gaat om elektrische auto’s en het opladen daarvan. Deze positie wil ElaadNL gebruiken om de volgende stap te zetten en internationaal voorop te blijven lopen. Daarom neemt ElaadNL het initiatief om een Living Lab Smart Charging in het leven te roepen. Het Living Lab is een verzameling van onderzoeken en praktijktesten in Nederland met als doel ervaring op te doen met Smart Charging en internationaal de standaard te zetten. Eerste gesprekken hebben al positieve reacties opgeleverd van een aantal belangrijke partijen op het gebied van publieke laadpunten die mee willen doen aan het Living Lab: EVnetNL, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Amsterdam, de gemeente Den Haag, de gemeente Utrecht en PitPoint. Samen zijn zij goed voor zo’n 84 procent van de publieke laadpunten in Nederland. Andere partijen worden ook uitgenodigd mee te doen met het Living Lab.

Het Living Lab kent drie belangrijke onderdelen:

1. Laadinfrastructuur geschikt maken voor Smart Charging
Bestaande laadpunten op straat (publiek) en thuis upgraden tot slimme laadpunten. Op dit moment zijn onder andere al 400 laadpalen van EVnetNL en 150 van de provincie Noord-Brabant geschikt voor Smart Charging.

2. De slimme laadinfrastructuur benutten voor tests en onderzoeken
Onderzoeken en praktijktesten op grote en kleine schaal uitvoeren om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hoe Smart Charging het beste werkt. Kleinschalig kan op diverse plekken onderzocht worden hoe lokale opwek van duurzame energie gekoppeld kan worden aan het laden van elektrische auto’s. ElaadNL wil dat naast bestaande projecten zoals die in Lombok (Utrecht) veel meer van deze Lokale Laadkracht projecten gestart worden in verschillende varianten. Grootschalig kan onderzocht worden wat het klantengedrag is als het gaat om slim laden. Hoe gevoelig zijn zij bijvoorbeeld voor goedkoper laden op de momenten dat er veel aanbod is van duurzame stroom en weinig vraag? Hoe belangrijk is duurzaamheid en gemak?

3. De ervaringen in Nederland bundelen en benutten voor internationale standaarden
Door de reeks aan onderzoeken en data te bundelen, ontstaat een goed beeld van Smart Charging in de praktijk. Dit kan benut worden als input voor internationale standaarden die het mogelijk maken dat alle elektrische rijders op het meest duurzame moment kunnen laden. Zo kan Smart Charging vanuit Nederland de rest van de wereld veroveren. Eerder al deden we dat met het OCPP-protocol voor communicatie tussen laadpaal en backoffice. Stichting e-laad was de initiatiefnemer en nu is het een internationale standaard geworden.

Waarom Smart Charging?
Er komt steeds meer duurzame stroom uit zon en wind. Die groei gaat zo hard dat we straks op bepaalde momenten zelfs meer aanbod van stroom hebben dan er vraag is. Om die overvloed ten volle te benutten, zullen we stroom op moeten slaan en op het beste moment gaan gebruiken. Hoe? Dat kan het beste door de snel groeiende vloot van elektrische auto’s slim op te laden via Smart Charging. Met moderne en slimme technieken zorgen we dat de elektrische auto op het juiste moment geladen wordt: bijvoorbeeld midden in de nacht als het hard waait en er verder weinig vraag naar stroom is. Of in de middag als de kracht van de zon het grootst is. Zie ook:
http://www.elaad.nl/innovatie/