7 november 2011

Nieuwe overeenkomst tussen stichting e-laad en VNG

Een landelijke dekking voor oplaadpunten voor elektrische auto’s is een stap dicherbij. Een nieuwe modelovereenkomst voor gemeenten en stichting e-laad maakt het namelijk mogelijk om snel afspraken te maken over de plaatsing van publieke oplaadpunten.

Daarmee is een belangrijke stap gezet naar landelijke dekking van de laadinfrastructuur voor particulieren; een goede ontwikkeling voor het elektrisch rijden en voor iedereen die een elektrisch voertuig wil aanschaffen. Zo kan in Nederland sneller een landelijke dekking van oplaadpunten worden gerealiseerd, zodat elektrisch rijden door heel Nederland mogelijk wordt. De modelovereenkomst is opgesteld door stichting e-laad en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).


Opening van het 500e oplaadpunt van stichting e-laad in Haarlem eerder dit jaar.

De overeenkomst is bedoeld voor gemeenten die voor het plaatsen van oplaadpunten gebruik willen maken van de diensten van stichting e-laad. Hierdoor hoeven gemeenten niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden en kan stichting e-laad op korte termijn meer publieke oplaadpunten plaatsen. De nieuwe oplaadpunten komen niet alleen op strategische, drukbezochte plekken, maar ook bij bezitters van een elektrische auto in de wijk, zodat zij ‘voor de deur’ kunnen opladen.

In de overeenkomst staan onder meer standaarden voor werkafspraken en voor afspraken over het eigendom van de locaties. Verschillende gemeenten maken nu al gebruik van de modelovereenkomst.

Over de VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is dé belangenbehartiger van alle gemeenten en dus een belangrijke gesprekspartner voor andere overheden en maatschappelijke organisaties. De VNG biedt daarnaast een platform voor opinievorming en vernieuwing. Samen met alle gemeenten staat de VNG voor kracht en kwaliteit van het lokaal bestuur. De VNG ondersteunt gemeenten bij hun verdere ontwikkeling tot eerste overheid, de overheid die het dichtst bij burgers en bedrijven staat.