Staatssecretaris Van Veldhoven opent proeftuin Slimme Laadpleinen

Op 15 juni 2020 opende Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) de landelijke proeftuin Slimme Laadpleinen op het nieuwe laadplein in Culemborg. In het project worden als onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) op 45 plekken door het hele land (in 23 gemeenten) slimme laadpleinen aangelegd. Op alle pleinen wordt Smart Charging toegepast, bij een aantal wordt zelfs ervaring opgedaan met Vehicle to Grid (V2G). ElaadNL onderzoekt deze innovaties en zorgt voor kennisdeling.

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en in een aantal gevallen zelfs stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen, kunnen meer auto’s laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Staatssecretaris Van Veldhoven is enthousiast over het concept: “Nederland kan zo niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of terug levert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie!”

De 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terug leveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

Ook Onoph Caron, directeur van ElaadNL was aanwezig bij de opening en benadrukte in zijn speech het belang van onderzoek en kennisdeling in de proeftuin Slimme Laadpleinen. Caron: “Alle innovatie, alle kennis die wordt opgedaan, delen we en vertalen we in open protocollen die voor iedereen beschikbaar komen, voor elk bedrijf, elke gemeente, elk initiatief. Dat maakt een opschaling gemakkelijk.”

Slim laadplein Culemborg

Het laadplein in Culemborg is een van de 45 slimme laadpleinen die in ontwikkeling zijn. Van Veldhoven maakte vandaag als eerste gebruik van een slimme laadpaal. Met een nieuwe app geeft ze aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “Drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Nationale Agenda Laadinfrastructuur

Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Our latest news