19 april 2018

Geslaagde opening nieuw testplein voor laden elektrische auto’s van ElaadNL

Uniek in Europa en een belangrijke stap richting een elektrische toekomst: staatssecretaris Van Veldhoven opende gisteren het eerste volledig functionerende testplein waarmee alle facetten van het laden van elektrische auto’s getest kunnen worden. Op het terrein van ElaadNL in Arnhem staan alle publieke laadpalen die in Nederland voorkomen, inclusief een snellaadstation, laadlantaarnpalen, een ‘laadeiland’, onderling verbonden met zonnepanelen en urban windmills. In het testlab kunnen effecten van ladende auto’s op de power quality gemeten worden. Nieuwe types elektrische auto’s kunnen een ‘rondje Nederland’ doen en kijken of deze aan alle palen goed laden. Daarnaast worden er proeven gedaan met Smart Charging: auto’s meer of minder laten laden aan de hand van de beschikbaarheid van stroom uit zon of wind of de belasting van het elektriciteitsnet.

Onder een prachtig lentezonnetje op het oude KEMA-terrein in Arnhem opende staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven het nieuwe Testlaadplein van ElaadNL. De staatssecretaris was net terug van een handelsmissie naar China waarbij elektrisch rijden de boventoon voerde en waar veel aandacht was voor onder andere het smart charging project in Lombok (waar ElaadNL partner in is). Van Veldhoven benadrukte hoe belangrijk het is om elektrisch rijden laagdrempelig te maken.

“Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Deze testlocatie is daarom een aanwinst voor Nederland: we kunnen hier experimenteren om te zien wat werkt en hoe we elektrisch laden en rijden zo gemakkelijk mogelijk maken. Die kennis hebben we hard nodig om ons transport schoner te maken, klimaatverandering tegen te gaan en doelen van Parijs te halen. Op naar megatonnen minder uitstoot!” – Stientje van Veldhoven, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat

‘Happy EV Warriors’

De opening van het testlaadplein werd voorafgegaan door een aantal inspirerende elaad lezingen. Zo gaf groene ondernemer Ruud Koornstra zijn bevlogen blik op elektrisch rijden in Nederland en overtuigde het publiek dat we niet bescheiden hoeven te zijn: “Voordat Tesla aan de slag ging met de Roadster waren er al mensen in Nederland die in een schuurtje een Lotus ombouwden naar elektrisch. Samen met universiteiten gemaakt en geschikt voor de weg! Nederland is hier gewoon heel goed in.” De Amerikaanse Chelsea Sexton, bekend van de documentaires ‘Who killed the electric car?’ en ‘Revenge of the electric car’,  ziet elektrisch rijden als onderdeel van een betere toekomst, maar daar moet nog wel voor gestreden worden en makkelijk laden is daarvoor een wapen: “We need more happy EV warriors!” Joeri van Mierlo, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, ging in op de voordelen en de vooroordelen van elektrisch rijden. De voordelen winnen: “Met smart charging zouden we in België heel veel uitstoot kunnen reduceren. Uit onderzoek is gebleken dat elektrisch rijden in het Verenigd Koninkrijk alleen al 1 miljoen extra banen op zal leveren voor 2030 en 2 miljoen extra in 2050. Dat zegt eigenlijk nog veel meer.”

Hoger tempo dan tien jaar geleden verwacht

Annemarie Jorritsma, oud-minister van Verkeer en Waterstaat en tegenwoordig voorzitter van de raad van Commissarissen van Alliander heeft de opkomst van de elektrische auto van nabij meegemaakt. Zij was als burgemeester van Almere degene die de eerste laadpaal in Flevoland mocht openen. “Elektrisch rijden groeit nu in een tempo dat wij tien jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden.” Volgens Jorritsma is het nu nodig om vanuit beleid meer mogelijk te maken voor aanbieders van elektrisch laden, zodat het energienet de groei bij kan houden. Ook onderstreepte ze het belang van slim laden, Smart Charging.

De sprekers kregen steun vanuit de politiek. Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde van de provincie Gelderland, windt er in ieder geval geen doekjes om: “Gelderland wil vooroplopen in de energietransitie.” De gedeputeerde is dan ook trots op het testlab in Arnhem.

Rondleiding

Nadat de staatssecretaris het testplein officieel geopend had door het starten van de eerste test, ging ze op rondleiding. Medewerkers van ElaadNL lieten de mogelijkheden van het testlab zien en beantwoordden vragen. Zo zagen de staatssecretaris, de gedeputeerde en twee Arnhemse wethouders hoe op een interactief scherm het hele ‘ecosysteem’ van laadpalen, zonnepanelen en urban windmills van het testplein te zien en te besturen is. Op een reeks schermen met grafieken kon ze zien hoe de stroomkwaliteit door verschillende auto’s beïnvloed wordt. Ook het belang van open protocollen waardoor alle palen, auto’s en andere apparaten met elkaar kunnen communiceren werd toegelicht.

Laadlantaarnpalen

Het testlaadplein liet bij de opening gelijk zien waar het toe in staat is: tientallen elektrische voertuigen werden slim geladen. Van de nu al ‘klassieke’ Tesla Roadster tot de nieuwe Nissan Leaf, kleine stadsauto’s, gezinswagens en ook nog een aantal elektrische motoren. Voor veel mensen waren de laadpalen echter minstens net zo interessant. Nergens in Europa kan getest worden op een dergelijke schaal met zoveel verschillende laadpalen. ElaadNL test nieuwe automodellen op interoperabiliteit en de mogelijkheden daarvoor zijn nu sterk vergroot. Onder de laadpalen waren ook enkele nieuwe en zeer bijzondere. Zo beschikt het nieuwe plein over twee laadlantaarnpalen, een ‘laadeiland’ en een containerbatterij om opgeslagen stroom beschikbaar te maken voor elektrisch laden.

Kennis delen

ElaadNL kan terugkijken op een zeer geslaagde opening. De organisatie is blij verrast met de zeer grote belangstelling voor het laadplein en de enthousiaste reactie die zij mocht ontvangen van de gasten. Tijdens het evenement is er veel kennis gedeeld en nieuwe samenwerkingen en projecten liggen in het verschiet.

“Voor elektrische auto’s wil je niet alleen dat ze goed rijden maar ook dat ze goed laden. Het zijn heel grote elektrische apparaten die nogal wat vragen van ons elektriciteitsnet en onze laadinfrastructuur. Wij kunnen nu samen met partners heel nauwkeurig meten hoe elektrische voertuigen laden op alle laadpalen die er in Nederland zijn. Op dit laadtestplein gaan hele belangrijke dingen gebeuren voor elektrisch rijdend Nederland.” – Onoph Caron, directeur van ElaadNL