ElaadNL test laadplein van de toekomst

Een parkeerplaats met alleen maar elektrische auto’s, wat betekent dat voor het elektriciteitsnet? Op vrijdag 7 februari voerde ElaadNL met hulp van de ANWB en Leaseplan een praktijkproef uit op haar eigen testplein in Arnhem waarbij meer dan vijftig elektrische auto’s tegelijk werden opgeladen. Gekeken werd naar de laadcapaciteit en werden technieken getest om slim te laden. De praktijkproef vormt een kijkje in de toekomst waarin een groeiend aantal elektrische auto’s gaat laden op laadpleinen en in woonwijken. 

Bij ElaadNL wordt getest wat een toename van het aantal elektrische voertuigen in Nederland gaat betekenen voor ons elektriciteitsnetwerk: hoe laten we al die verschillende auto’s praten met al die verschillende laadpalen? Hoe laden we al die auto’s zo slim mogelijk op met duurzame energie uit zon en wind? En hoe voorkomen we dat een auto een storing veroorzaakt op het net en hoe zorgen we dat de stroom schoon en stabiel blijft?

Ambassadeurs elektrisch rijden

Hiervoor gebruikt ElaadNL onder andere haar testplein in Arnhem waar alle laadpaaltypes van Nederland staan opgesteld. Tot op heden werd getest virtuele modellen of in de praktijk met een beperkt aantal auto’s op een beperkt aantal laadpalen tegelijk. Op 7 februari testte ElaadNL alle laadpalen tegelijk met 50 verschillende elektrische auto’s. Hiermee werd een laadplein nagebootst zoals deze er over vijf jaar uit zou kunnen zien in een willekeurige gemeente in Nederland. De ambassadeurs voor elektrisch rijden van de ANWB waren op die dag op bezoek bij ElaadNL en lieten hun auto's meedoen met de proef. Daarnaast stelde Leaseplan een aantal elektrische auto's ter beschikking zodat er een mooie variatie was van moderne middenklasse e-auto's. 

Slimme laadpleinen

ElaadNL werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met verschillende gemeenten aan de inzet van Slimme Laadpleinen. Testen zoals deze helpen met het verkrijgen van inzichten hoe slim laden en ontladen binnen een laadplein werkt en dragen bij aan de schaalbaarheid van slimme laadconcepten in de openbare ruimte.

De onderzoekers van ElaadNL keken bij de praktijkproef van 7 februari met name hoe bij een laadplein Slim Laden toegepast kan worden: de laadpaal meet dan hoeveel stroom er wordt geleverd in relatie tot de beschikbare stroom op het net, een algoritme in het backofficesysteem bepaalt vervolgens of de laadsnelheid aangepast kan of moet worden. Ook heeft het onderzoeksteam zeer gedetailleerd de spanning op het Testplein meten wanneer alle auto’s tegelijk laden. De testen verliepen goed en de resultaten worden gedeeld met de netbeheerders. 

Our latest news