10 januari 2013

Minder publiek opladen elektrische auto’s tijdens feestdagen en Kerstvakantie

Stichting e-laad publiceert een aantal statistieken maandelijks. Het betreft onder andere het aantal publieke laadpunten geplaatst door e-laad en het aantal transacties en verbruik op onze laadpunten. Uit de cijfers voor december 2012 blijkt een dipje in het aantal transacties op onze publieke laadpunten. En het stroomverbruik groeit minder hard.

Ingezoomd op de transacties per dag van de maand december (Figuur 1) zien we waardoor dat dipje veroorzaakt wordt. Tijdens de feestdagen (Eerste en Tweede Kerstdag) en op Oudjaarsdag blijft het aantal transacties steken op het niveau van een zondag. Daarnaast valt op dat de gehele Kerstweek lager scoort dan de weken ervoor (lagere pieken). Hieruit kunnen we concluderen dat er minder publiek wordt opgeladen door elektrische auto”s, tijdens de Kerstvakantie en tijdens de feestdagen.


Figuur 1: Patroon van het transacties per dag in de maand december 2012 (inclusief dip tijdens de Kerstdagen en Oudjaarsdag).


Figuur 2: Aantal geplaatste oplaadpunten e-laad. Groene lijn is het totaal aantal publieke laadpunten van e-laad (”strategische” en op verzoek van e-rijders, opgeteld). Blauw is het aantal publieke oplaadpunten van e-laad geplaatst op verzoek van e-rijders.


Figuur 3: Totaal aantal transacties op alle laadpalen van e-laad, dec 2011 – dec 2012.


Figuur 4: Aantal gebruikte laadpasjes op laadpalen van e-laad, dec 2011 – dec 2012.


Figuur 5: Totale stroomverbruik (in kilowatturen) op laadpalen van e-laad (inclusief zomerdip).


Figuur 6: Aantal locaties waar geladen wordt met een laadpasje. De term ”plaats” refereert hier aan een geografische kern als een dorp of een stad. Gemeenten bestaan uit meerdere kernen. Laden binnen een plaats op meerdere laadpalen wordt geregistreerd als een plaats.


Figuur 7: Tijdsduur van transacties op laadpalen van e-laad. Transactieduur is de tijd dat de auto op het laadpunt aangekoppeld is. De daadwerkelijk laadtijd kan dus korter zijn.