11 april 2013

Gemeente Den Haag snelste groeier e-laadpunten

Stichting e-laad publiceert een aantal statistieken maandelijks. Het betreft onder andere het aantal publieke laadpunten geplaatst door e-laad, het aantal transacties en het verbruik op onze laadpunten. Deze maand hebben we als extraatje ook een top tien van de gemeenten die de meeste e-laadpunten erbij kregen in het jaar 2012.

Van alle 284 gemeenten waar stichting e-laad publieke laadpunten heeft staan, was in 2012 Den Haag de grootste groeier. Dat blijkt als we de groei van het aantal e-laadpunten per gemeente op een rijtje zetten. De top tien wordt aangevoerd door Den Haag (met 84 laadpunten erbij in 2012), gevolgd door Rotterdam (52) en Texel (36). Ook Den Bosch, Almere, Utrecht, Haarlem, Arnhem, Eindhoven, Amstelveen, Zwolle, Delft, Amersfoort en Deventer boekten flinke vooruitgang in aantal publieke laadpunten.

Figuur 1: Top tien gemeenten met de meeste groei van e-laadpunten in 2012.

E-award
Op 30 mei wordt de winnaar van de E-award bekend gemaakt, een prijs voor de gemeente die de meeste versnelling voor elektrisch vervoer geboekt heeft in 2012. Hiervoor zijn negen gemeenten genomineerd. Daarbij wordt naar veel meer aspecten gekeken dan alleen de groei van het aantal publieke oplaadpunten van stichting e-laad. De nummer 1 zal daar ook niet Den Haag zijn. Die gemeente behoort namelijk niet tot de genomineerden. Onder andere de gemeenten Rotterdam en Texel maken wel een kans op de titel.

Overige (maandelijkse) statistieken


Figuur 2: Aantal geplaatste oplaadpunten e-laad. Groene lijn is het totaal aantal publieke laadpunten van e-laad (””strategische”” en op verzoek van e-rijders, opgeteld). Blauw is het aantal publieke oplaadpunten van e-laad geplaatst op verzoek van e-rijders.


Figuur 3: Totaal aantal transacties op alle laadpalen van e-laad, maart 2012 – maart 2013.


Figuur 4: Aantal gebruikte laadpasjes op laadpalen van e-laad, maart 2012 – maart 2013.


Figuur 5: Totale stroomverbruik (in kilowatturen) op laadpalen van e-laad, maart 2012 – maart 2013.


Figuur 6: Aantal locaties waar geladen wordt met een laadpasje. De term ””plaats”” refereert hier aan een geografische kern als een dorp of een stad. Gemeenten bestaan uit meerdere kernen. Laden binnen een plaats op meerdere laadpalen wordt geregistreerd als een plaats.


Figuur 7: Tijdsduur van transacties op laadpalen van e-laad. Transactieduur is de tijd dat de auto op het laadpunt aangekoppeld is. De daadwerkelijk laadtijd kan dus korter zijn.