21 januari 2013

“Financiering publieke laadpunten wordt bepalend voor succes elektrische auto”

Directeur Onoph Caron van stichting e-laad staat aan het begin van het nieuwe jaar stil bij elektrisch rijden en opladen in Nederland. Het gezamenlijk oplossen van het vraagstuk van de financiering van publieke oplaadpunten is volgens hem bepalend voor het verdere succes van de elektrische auto.

Stichting e-laad bestaat ondertussen meer dan drie jaar en hield daarom eind 2012 een EV-borrel. Een nieuwjaarsreceptie wordt niet gehouden, maar wel een (digitale) Nieuwjaarsspeech. Want het begin van het nieuwe kalenderjaar is een mooi moment om stil te staan bij heden, verleden en toekomst. Hieronder leest u de visie op 2013 van directeur Onoph Caron van stichting e-laad.

“Elektrisch rijden en laden is niet iets van vandaag of gisteren. De geschiedenis ervan gaat terug tot in de negentiende eeuw. De elektrische auto is meermaals teruggekomen van weggeweest. Maar de meest recente opkomst gaat de definitieve doorbraak betekenen, daar ben ik van overtuigd. We zien een flinke groei in het aantal elektrische auto””””””””s, en dan neem ik de plug-in-hybrides daarin mee. Steeds meer modellen verschijnen op de markt. En ook het aantal oplaadpunten is stevig gegroeid. Die twee zijn natuurlijk nauw met elkaar verbonden. Zonder voldoende oplaadpunten kan de groei van het aantal elektrische auto””””””””s niet door blijven gaan. Je moet zo””””””””n auto tenslotte wel op kunnen laden. Op dat gebied zijn er toch wel wat zorgen over 2013.

Laat ik eerst even stilstaan bij het verleden. Ik zoom in op drie jaar e-laad. Na een wat aarzelende start in 2009 zit de vaart er goed in waar het gaat om publieke oplaadpunten. In december 2011 vierden we in Den Bosch een feestje bij de opening van het duizendste oplaadpunt van e-laad. Minder dan een jaar later (16 november 2012) opende e-laad in Den Haag alweer haar 2.000ste publieke oplaadpunt. En we zijn ondertussen hard op weg naar nummer 2.500. Een hele prestatie, die we samen met allerlei partijen geleverd hebben en waarmee Nederland voorop loopt. We staan daar misschien te weinig bij stil, maar welke buitenlandse partijen je ook spreekt, vrijwel altijd zijn ze vol lof over hoe voortvarend we in Nederland bezig zijn en de rol die stichting e-laad daarin speelt.

In 2012 werd in het regeerakkoord het belang van elektrisch rijden nog eens onderstreept, net als de gezamenlijke verantwoordelijkheid van netbeheerders, energieleveranciers en lokale overheden om de uitrol van publieke oplaadpunten door te zetten. Die erkenning in het regeerakkoord is een goede zaak.

Ander goed nieuws uit 2012 is de overeenkomst tussen stichting e-laad en de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Die gemeenten betalen samen met e-laad zo””””””””n 3.000 nieuwe publieke oplaadpunten. Een mooie samenwerking waardoor het netwerk van e-laadpunten verder groeit, met in dit geval een grote rol voor de gemeenten zelf.

Stichting e-laad gaat door
Er was helaas niet alleen goed nieuws het afgelopen jaar. Door de aanzienlijke groei van de vraag naar publieke oplaadpunten en het feit dat e-laad drie jaar geleden als een tijdelijk project met een beperkt budget is opgericht, moest er aan het eind van de zomer een aanvraagstop worden afgekondigd. Heel jammer, maar het kon niet anders. Gelukkig heeft ons bestuur besloten dat stichting e-laad door gaat. We gaan in ieder geval in 2013 en 2014 door met beheer en onderhoud van ons hele netwerk van publieke oplaadpunten, met research en development en het verzamelen van kennis. De honderden aanvragen die al in portefeuille waren, zullen alsnog worden afgehandeld. Al zal dat nog even duren, onder andere omdat we hiervoor een nieuwe aanbesteding hebben moeten starten. Vanuit hun netverantwoordelijkheid zullen netbeheerders betrokken blijven bij elektrisch vervoer. Hoe meer elektrische autos er zijn, des te meer er gevraagd wordt van de netten. Een betaalbaar, stabiel en betrouwbaar net is daarvoor van groot belang.

2013: cruciaal jaar
En dan nu de toekomst. Ik verheug me op de komst van nieuwe elektrische autos naar Nederland, onder andere de Tesla Model S en de Renault Zoe. We verheugen ons op een verdere groei van het aantal elektrische rijders (100% elektrisch én hybride) en het aantal oplaadpunten. Want zoals gezegd moeten die hand in hand gaan. De uitdaging zit hem voor 2013 dan met name in de publieke oplaadpunten. Deze zijn, zeker in Nederland, cruciaal. Om elektrisch te kunnen rijden moet je op zijn minst thuis gemakkelijk op kunnen laden. Voor wie een eigen garage, carport of oprit heeft, is dat vrij simpel en redelijk goedkoop te regelen. Daar ligt het probleem niet. Nee, in Nederland parkeert zon 60 procent van de mensen zijn auto noodgedwongen op straat. Zij zijn dus afhankelijk van een publiek oplaadpunt in de buurt van hun huis. Als dat er niet is, is rijden in een volledig elektrische auto lastig en worden de maatschappelijke voordelen van de plug-in-hybrides niet benut. De meeste milieuwinst halen die immers als ze opgeladen zijn en volledig elektrische kilometers rijden. Een groot deel van alle elektrische auto”s die verkocht gaan worden, zal dus een publiek oplaadpunt nodig hebben. Anders zet de groei niet door. Wie gaat dat betalen?

Helaas zijn publieke oplaadpunten voorlopig nog niet volledig commercieel te exploiteren. Daarvoor zijn de investeringen en de risicos nog te groot en de opbrengsten te laag. Het is dus zaak om die zaken om te keren. Maar dan nog gaat het om veel geld dat geïnvesteerd moet worden en dat ergens vandaan moet komen. Uiteindelijk zal elke investering in een nieuw publiek laadpunt zichzelf terug moeten verdienen. Daar zijn we nog lang niet. Zeker de komende jaren zal er publiek geld in publieke oplaadpunten gestopt moeten worden.

Met de bereidheid van netbeheerders om hun deel te doen, is een belangrijke eerste stap gezet om het financiële plaatje rond te krijgen. Daarbij zou de regionale of provinciale schaal van groot belang kunnen blijken te zijn. En natuurlijk speelt de Taskforce van het ministerie een belangrijke rol.

Ook het regeerakkoord is een goede stap. Nadrukkelijk wordt daarin de oproep gedaan om gezamenlijk te werken aan de uitrol van publieke oplaadpunten. Ik sluit me daar graag bij aan. Laten we de soms schijnbaar tegengestelde belangen overwinnen en samen zorgen voor goede en snelle oplossingen: landelijke, provinciale en lokale overheden, netbeheerders, stichting e-laad en marktpartijen. Zo kan elektrisch rijden ook in 2013 in de hoogste versnelling blijven groeien!”

Onoph Caron, directeur stichting e-laad, januari 2013