17 april 2012

De week van elektrische rijder Jeroen Komen

Vandaag (17 april 2012) zit in het dagblad Metro een special over Duurzame Mobiliteit. Daarin natuurlijk ook aandacht voor elektrisch rijden. Elektrisch rijder Jeroen Komen, oprichter van Knoworries hield voor Metro een week lang een dagboek bij over zijn ervaringen met elektrisch rijden. Hieronder kunt u de week van Jeroen Komen lezen.

Jeroen Komen woont in Vleuten en is een enthousiaste elektrische rijder. Hij is oprichter van Knoworries en daarom vooral veel zakelijk onderweg. Stap in een week van een elektrische rijder met oplaadpunt voor de deur.

Dag 1
Vandaag alleen een afspraak in de binnenstad van Utrecht. Vanwege het mooie weer zou ik eigenlijk moeten gaan fietsen, maar ik kan de verleiding van de zoevende auto niet weerstaan. Volgens internet is er nog een plaats vrij op de Mariaplaats, en dat blijkt te kloppen. De andere auto die er staat nodigt uit tot het maken van een symmetrische foto.

Dag 2
Ik stuur een mailtje naar de gemeente Hilversum, om te vragen naar laadpalen. Ik ben uitgenodigd voor een ? lm in De Vorstin. Het ligt naast het station, maar het kan laat worden en dan is de autonatuurlijk prettiger. Ik moet bekennen dat ik dan vooral laadpalen zoek, omdat je er gratis kunt parkeren. Op en neer naar Hilversum is namelijk eigenlijk geen enkel probleem met een volle accu.

Dag 3
’s Avonds via Maarssen naar Driebergen om pannenkoeken te eten. Beide plaatsen hebben geen laadpalen. Maar de afstanden zijn zo kort dat ik overal zelfs lekker pittig heen rijd. Als je niet zuinig hoe te rijden om ver te kunnen komen, is het super om Audi’s er steeds uit te trekken bij het verkeerslicht. Maar dan halveert het bereik, wat anders 150 km is. Eenmaal thuis heb ik mijn halve accu leeggereden. Maar ach, de dag is om, hij kan weer de hele nacht laden aan mijn thuislaadpaal.

Dag 4
Op weg naar vooral zakelijke afspraken. Zo rijd ik langs een importeur van elektrische auto’s, Elipo te Bunnik. De laadpaal bij hun voor de deur is bezet door een benzine auto en een elektrische bestelauto. Helaas. Op de terugweg besef ik voor de zoveelste keer dat ik mijn bandenspanning eens zou moeten controleren, het schijnt uit te maken voor het verbruik. Maar ik ben nu al zeven maanden niet meer op een benzinestation geweest. Waar moet je straks je bandenspanning controleren, als alle benzinepompen overbodig zijn geworden?

Dag 5
Ik rijd langzaam, binnendoor en zonder kachel naar Vliegveld Lelystad. Per mail heb ik al begrepen dat ik daar niet kan bijladen. Ik ben uitgenodigd voor een lezing over elektrisch vliegen. Hilariteit alom dus, dat ik in de hangar niet mag bijladen om een of twee euro aan stroom te tappen. Gelukkig biedt een piloot mij snel een ander stopcontact aan, zodat ik terug wel de kachel aan kan zetten. Met acht kilometer stroom resterend arriveer ik bij mijn thuislaadpaal. De laadpaal kan ik activeren zonder het pasje uit mijn portemonnee te hoeven halen, en de afgenomen stroom is voorlopig nog gratis.