13 mei 2013

10 EV-vragen aan...Ruud Koornstra

Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer

Stichting e-laad laat de komende tijd een aantal mensen aan het woord die een belangrijke rol spelen in de wereld van elektrisch rijden en laden. Hoe staan we ervoor? Wat gaat goed en wat zijn de uitdagingen? Welke visie hebben zij op de toekomst van elektrisch rijden? Dit keer: Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer.

1. Wie bent u?
Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer. Oprichter van Tendris, een holding waar diverse bedrijven en producten onder vallen. Waaronder Pharox (led-lampen), Innolumis (straatverlichting), XXImo (mobiliteitspas) en The New Motion (elektrisch rijden). Ons doel is een ware industrieshift veroorzaken: duurzaamheid belonen, verspilling stoppen, en dat zonder in te leveren op luxe.

Naast ondernemer ben ik ook betrokken bij een aantal publieke zaken. Zo ben ik lid van het Innovatieberaad, deelnemer bij het SER-energie-akkoord dat in de maak is, vice-voorzitter van het FET (Formule E-team) en initiator van diverse leerstoelen duurzaamheid en transities. Ik geloof erg in de combinatie van onderwijs, ondernemers en overheid. En dan de NGO”s (zoals milieuorganisaties) er nog bij als een soort plantaardige smeerolie.

2. Wat heeft u met EV te maken?
Naast al die functies op dit gebied, ben ik ook een van de eerste Nederlanders die elektrisch is gaan rijden. Mijn eerste elektrische auto bestelde ik eind 2008 en in april 2009 reed ik erin. Het was een in een schuurtje in Lochem omgebouwde Lotus. Ik wilde graag laten zien dat het kan, elektrisch rijden. Het is niet suf en het werkt! Een bereik van zo”n 200 kilometer en 25 kilometer per uur laden aan het stopcontact. Zo”n auto is sneller en comfortabeler en het gebruik is een fractie van het geld, een volle accu voor 2 tot 3 euro. Het is niet ”groen” maar gaaf!

3. Rijdt u zelf elektrisch?
Tegenwoordig rijd ik naast die elektrische Lotus (bij mooi weer) een Fisker Karma. En in het bedrijf rijden er meerdere elektrische auto”s. Ik heb mijn Lotus in vorige jaren ook regelmatig uitgeleend, bijvoorbeeld aan premier Balkenende. Die is echt autogek en was om toen hij eenmaal gereden had. “Dit is de toekomst”, zei hij meteen.

4. Van welke elektrische auto gaat uw hart sneller kloppen?
Mijn hart gaat sneller kloppen van elke auto die elektrisch rijdt, de volledig elektrische auto”s maar ook de plug in hybrides zolang ze elektrisch rijden. Die plug ins zijn echt transitieauto”s, nodig bij de overgang naar volledig elektrisch. En de meeste mensen maken er – als ze eenmaal een auto met stekker hebben – een sport van om zo min mogelijk op brandstof te rijden. Het mooie van de Fisker Karma is, dat ze daar een auto hebben gemaakt in de klasse van de BMW7, de Mercedes S, die 80 kilometer elektrisch kan rijden. Het ligt natuurlijk aan de afstanden die je rijdt, maar een collega van mij woont 70 kilometer van het werk en rijdt vrijwel altijd elektrisch. Hij rijdt met een dikke limousine daardoor 1 op 400.

5. Hoe vindt u dat het nu gaat met elektrisch rijden en laden in Nederland?
We hebben veel gepresteerd. Er is veel goed gegaan. In 2009 waren we nog een attractie, nu zijn we een industrie. Toen waren er veel mensen die zeiden: ”het kan niet, het zal niet, het mag niet”. Nu hebben we negen duizend auto”s op de weg.

Ik heb wel wat zorgen over het kortzichtige politieke beleid, waardoor de ministeries in een squeeze zitten. We zijn hier de beste proeftuin van de wereld. Dat is goed voor innovatie, voor business. Het maakt ons land leefbaarder. We zijn er in geslaagd Tesla naar Nederland te halen als Europese uitvalbasis. Dan moet je niet gaan morrelen aan de fiscale voordelen. En ook bij zoiets als de publieke laadpunten moet je geen politiek op de vierkante millimeter bedrijven. Dat de ene ambtenaar blij is met wat e-laad gedaan heeft en doet met het plaatsen van publieke laadpunten en dat de andere ambtenaar van hetzelfde ministerie zegt dat dat niet mag. Dat is voor de BV Nederland niet goed. We hebben een voorlopersrol en die moeten we behouden.

6. Waar liggen volgens u de belangrijkste uitdagingen voor elektrisch rijden en laden in Nederland de komende tijd?
We gaan zien dat er een link komt tussen elektrisch rijden en lokaal duurzaam opgewekte elektriciteit. Bijvoorbeeld een carport van de grootte van twee keer een Fisker Karma met daarop zonnecellen waarmee je zo”n 20.000 kilometer op de zon kunt rijden. Die twee dingen bij elkaar brengen is een mooie uitdaging.

Een tweede uitdaging is het consistent houden van het beleid. Daar heb ik net al het nodige over gezegd. Kijk, we wonen in de top 5 van slechtste plekken op de wereld qua luchtkwaliteit. Dat gaat ten koste van onze gezondheid. En dus zijn maatregelen die je neemt om elektrisch rijden te stimuleren helemaal niet duur. Ze leveren de samenleving juist geld op.

7. Als u een wens zou mogen doen, op dit gebied, wat zou die dan zijn?
Mijn wens is dat alle stadsbussen in Nederland op zon gaan rijden. Schakel ze over van diesel op elektrisch. Voor de Total Cost of Ownership is die overstap nu al rendabel, zelfs zo”n 25 cent per kilometer goedkoper. Zorg voor zonnecellen op de daken van de bussen en op de remise en je bent al een heel eind. Een tweede wens – daar hebben we hem weer – is consistent politiek beleid zodat we kunnen implementeren wat we innoveren.

8. Wat doet u, wat doet uw organisatie, om elektrisch rijden een succes te maken?
The New Motion verleent service aan zo”n 70 procent van de e-rijders in Nederland. We werken ook mee, met andere partijen als stichting e-laad, aan zaken als interoperabiliteit, zodat je met één pasje overal kunt laden. Maar ook andere bedrijven van Tendris dragen een steentje bij. Zo komen we vanuit XXImo met een nieuwe universele vervoerspas. Daar kun je mee laden, benzine tanken maar ook een OV-fiets gebruiken en met de trein. Een app zoekt per keer voor je uit wat de handigste vervoerswijze is.

9. Hoe denkt u dat de wereld er over 5 of over 10 jaar uitziet? Gaan we allemaal elektrisch rijden?
De lijn gaat alleen maar verder omhoog. Het is efficiënt, accu”s worden steeds beter. Denk aan 1.500 kilometer op 1 accu.

Elektrische auto”s gaan een belangrijke rol spelen in de elektriciteitsvoorziening, als onderdeel van de Smart Grids. In China kun je een elektrische auto leasen waarbij je meer dan de helft van het bedrag terugkrijgt als je zorgt dat deze voldoende aan het net aangekoppeld staat. China kan zich trouwens helemaal niet veroorloven dat alle groei in auto”s fossiel is. Dus wordt het elektrisch.

We gaan ook steeds meer van bezit naar toegang. Bijvoorbeeld een poule van collega”s waarvan de één een diesel least, de ander een plug-in, een derde een volledig elektrische en een vierde helemaal geen auto, en waar nodig ruilen ze onderling. De ene keer de fiets en de trein, de volgende keer de elektrische auto en die enkele langere afstand pak je de diesel. Een stuk goedkoper. Zeker jongeren zien dat al helemaal zitten, voor hen is de auto geen statussymbool meer. We hadden het altijd al over olie-dom, dat olie dom was wisten we al. En we gaan toe naar eigen-dom.

10. Wat zegt u tegen mensen die overwegen een elektrische auto te gaan rijden?
Het ligt erg aan hoeveel kilometers je maakt. Als dat er veel zijn, neem dan een plug-in-hybride. Maar ga het wel doen. Voor iedereen is er nu al een passende elektrische auto. Dat is niet iets van de toekomst. Eigenlijk is elektrisch rijden een No-Brainer!