23 april 2013

10 EV-vragen aan… Tjerk Wagenaar

Tjerk Wagenaar, directeur stichting Natuur & Milieu

Stichting e-laad laat de komende tijd een aantal mensen aan het woord die een belangrijke rol spelen in de wereld van elektrisch rijden en laden. Hoe staan we ervoor? Wat gaat goed en wat zijn de uitdagingen? Welke visie hebben zij op de toekomst van elektrisch rijden? Als eerste in deze nieuwe reeks: Tjerk Wagenaar, directeur van de stichting Natuur & Milieu.

1. Wie bent u?
Tjerk Wagenaar, maatschappelijk ondernemer die zich o.a. als directeur van Natuur & Milieu inzet voor een duurzame samenleving.

2. Wat heeft u met EV te maken?
Ik ben lid van het FET, Formule E-team. Voor wie het nog niet kent, het Formule E-team vervult een ambassadeurs- en aanjaag rol op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland. In het team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen om elektrisch rijden in Nederland verder te brengen. Bovendien zet Natuur en Milieu zich op allerlei manieren in voor elektrisch rijden in Nederland en zijn we onderhandelaar bij het SER-energie-akkoord dat in de maak is. Daar speelt elektrisch rijden ook een belangrijke rol binnen de tafel Mobiliteit.

3. Rijdt u zelf elektrisch?
Ik rijd überhaupt weinig. Ik reis veel met het OV. Wel heb ik in Amsterdam in elektrische taxi”s gereden en ik heb ook wel eens een weekendje een elektrische auto gehad, een Nissan Leaf en een Tesla Roadster.

4. Van welke elektrische auto gaat uw hart sneller kloppen?
De Tesla Roadster. Geweldig om zonder geluid te rijden, dat je de vogeltjes hoort in de auto en dat je ineens opvalt hoeveel geluid de banden op de weg maken. De rust is heerlijk en de Roadster trekt waanzinnig snel op, fascinerend!

5. Hoe vindt u dat het nu gaat met elektrisch rijden en laden in Nederland?
Ik geef het een mager zesje. In 2009 liepen we nog voorop maar nu is het wat aan het stagneren. Kijk naar de publieke laadpalen, de infrastructuur moet voorop lopen op het gebruik, dat wekt vertrouwen. Maar na de aanvraagstop (augustus 2012, red.) van stichting e-laad is er nog steeds geen oplossing voor nieuwe aanvragen. Er zijn ook veel successen, zo staat EV op de agenda, doen we Europees heel aardig mee en zijn we ook technisch goed bezig. Maar een tweede punt dat aandacht vraagt is het fiscale regime. Daar zijn veel discussies over en ook dat gaat ten koste van het vertrouwen.

6. Waar liggen volgens u de belangrijkste uitdagingen voor elektrisch rijden en laden in Nederland de komende tijd?
De twee punten die ik net noemde aanpakken, dat is echt cruciaal. Kijk, als we straks in 2020 200.000 elektrische auto”s willen hebben, dan moeten die wel op een goede manier kunnen opladen. Als we er vanuit gaan dat bijvoorbeeld de helft daarvan op straat moet laden dan heb je dus 100.000 publieke laadpunten nodig. Daar moet snel commitment voor komen. En de fiscale bijtelling moet voor langere tijd geregeld worden: nul bijtelling voor de volledig elektrische auto”s en 7 procent voor de plug-in-hybrides. Waarom leggen we dat niet gewoon vast tot 2020?

7. Als u een wens zou mogen doen, op dit gebied, wat zou die dan zijn?
Mijn wens is dat er de komende jaren een aantal iconische projecten komen die helpen bij een doorbraak. Kijk naar het project ”Duurzame Energiesnelweg A15” dat Natuur & Milieu met Milieudefensie met geld van de Postcodeloterij uitvoeren. Windmolens en zonnecellen langs de snelweg wekken de energie op voor elektrische auto”s die er gaan rijden. Het zou mooi zijn als daar straks Japanners en Zuid Koreanen komen kijken om te zien hoe de snelweg van de toekomst eruit ziet. En waarom maken we niet een hele binnenstad, bijvoorbeeld die van Dordrecht, 100 procent elektrisch? Of dat lokale duurzame energiecorporaties die nu overal opkomen ook elektrische auto”s met hun leden gaan delen.

8. Wat doet u, wat doet uw organisatie, om elektrisch rijden een succes te maken?
Natuur & Milieu is een van de initiators en inspirators van elektrisch rijden in Nederland. Zo zetten we al in 2009 een concept elektrische auto neer op de AutoRAI, de c,mm,n. Naast die auto hebben we daar ook het plan ontvouwd om Nederland koploper te maken. Daar is ook het idee voor een Formule E-team uit gekomen. We werken aan projecten als de ”Duurzame Energiesnelweg A15” en de versnellingsprijs voor gemeenten, de E-Award. Wij proberen mensen bij elkaar te brengen en te zorgen voor versnelling waar mogelijk en voor oplossingen waar dingen haperen.

9. Hoe denkt u dat de wereld er over 5 of over 10 jaar uitziet? Gaan we allemaal elektrisch rijden?
Ik verwacht dat er in 2025 zo”n 1 miljoen elektrische auto”s rijden in Nederland en dat er vanaf 2035 alleen nog maar zero-emission auto”s worden verkocht. Dat betekent dat we in 2050 voor 100% zero-emission rijden. Elektrisch rijden is het alternatief voor de toekomst. Ik verwacht dat er ergens in de nabije toekomst ineens een versnelling gaat komen, een tipping point. We zitten in een transitie van het fossiele tijdperk naar het zonnige tijdperk. Als er straks plotseling ernstige gevolgen van klimaatverandering zichtbaar worden dan kan die verandering ineens heel snel gaan. En dan is het heel belangrijk dat we in Nederland klaar zijn voor die grote spurt voorwaarts. Pak het groots aan, een beetje zoals de Fransen met de TGV”s gedaan hebben, niet een paar duizend laadpunten maar honderdduizend.

10. Wat zegt u tegen mensen die overwegen een elektrische auto te gaan rijden?
Probeer, probeer, probeer, ervaar, ervaar, ervaar! Dan weet je zelf wel wanneer de tijd rijp is die stap te maken. Elektrisch rijden is fun, comfortabel , toekomstgericht en voor steeds meer mensen ook betaalbaar.